نوشته شده توسط : شیلا

حجت الاسلام و المسلمین علی‌اکبری خطیب جمعه تهران در خطبه‌های امروز خود گفت: سفر نماینده رژیم صهیونیستی در امارات چیزی جز خسارت برای این کشور در پی نخواهد داشت. مسئولان این کشور، اگر غیرت اسلامی ندارند، غیرت عربی داشته باشند.

حجت الاسلام حاج‌علی اکبری افزود: قرآن بشارت می دهد که بیت ولایت و بیت فاطمی که با صدق شناخته شده، از جامعه مسلمین عضو می پذیرد. همه می توانند در این خانواده قرار بگیرند و شرط آن تقوا است. به اندازه تقوا است که مومنان می توانند به اهل این خانه نزدیک باشند. جامعه اسلامی در فاطمه اول و در فاطمه دوم به بانوی ملک و ملکوت ارادت خواهند داشت و این ارادت نور را بر جامعه عرضه خواهد داشت.

وی ادامه داد: عشق به حضرت زهرا(س)، شناسه ملی جامعه ما است. امت و مردم ما از خبر همه اقوام و مذاهب ارادتمند اهل بیت(ع) هستند. اقلیتهای مذهبی هم در این زمینه با ما مشترک هستند. حال اگر شیطان بر زبان کسی سخنی را جاری کرد، سخن او مورد اعتنا قرار نمی گیرد. الان مساله، مساله وحدت است. در این ماجرا ان شاء الله علماء اهل سنت صیانت شده و خواهند شد.

خطیب جمعه با اشاره به سالروز اتحاد حوزه و دانشگاه گفت: وحدت حوزه و دانشگاه از امور اساسی است. کارهای زیادی انجام شده و کارهای زیادی روی زمین مانده است. از شورای انقلاب فرهنگی توقع داریم درباره وحدت واقعی و رفع موانع این وحدت حساس اقدامات تازه ای انجام دهند. دو نهاد حوزه و دانشگاه باید برای پیشبرد آرمانهای انقلاب دست در دست هم اقدام کنند.

حاج‌علی اکبری گفت: نامگذاری امروز به نام حمل و نقل یک نامگذاری جهادی به مناسبت حمله به رانندگان خبر در زمان دفاع است. سالیانه ۵۰۰ تن کالا از این جاده ها جا به جا می شود. ۵۳۰ هزار راننده در بخش باری مشغول خدمت هستند. این یعنی موضوع خیلی مهم و اساسی است. فرصت غنیمت است که به این قشر زحمتکش توجه دهیم. کیفیت زندگی آنها باید مناسب باشد. باید به ارتقاء معنویت و رشد مهارتی و مساله بیمه آنها توجه شود. کیفیت بخشی به جمعیت این قشر، می تواند حال ملت ما را بهتر از این کند. کار آنها کار سختی است و شبانه روز در معرض شرایط دشواری هستند.

وی افزود: مساله حمل و نقل عمومی معطوف به تامین نیاز اقشار متوسط و ضعیف است که امکان استفاده از خودروی شخصی را ندارند. از دولت محترم و مجلس محترم توقع داریم این بخش را در دستور کار قرار دهند. در کلانشهرها کیفیت بخشی به بخش حمل و نقل عمومی یک مساله اساسی است. این مساله به زیست مناسب مردم ما کمک می کند.

خطیب جمعه تهران گفت: دور جدید مذاکرات مبتنی بر مسئولیت پذیری دو طرف است. طرف مقابل دارد تقلا می کند که خط تحریف را برای متشنج سازی داخلی دنبال کند تا امتیاز بگیرد ولی موفق نمی شود. آنها باید از ایران استقبال کنند چرا که آنها عهد شکسته اند. محور مذاکرات هم رفع یک پارچه تحریمها است. مواضع برخی از غربی ها در این حوزه بیشتر به طنز شبیه است. آنها خودشان هم می دانند که هیچ غلطی نمی توانند بکنند.

حجت الاسلام حاج علی اکبری گفت: مردم ما یادگرفته اند که رفع تحریمها یک طرف است و اصل مساله خنثی سازی تحریم است. این موضوع با توانمندسازی داخلی ممکن است. امروز شاگردان تهرانی مقدم ما یکی از حساسترین کالاهای داخلی را تولید کرده اند. این راه، راه اصلی است.

 افزود: در آسیا شکستهای زنجیره ای اتفاق افتاده و آمریکا باید از عراق هم بیرون برود. درمانده تر از اینها رژیم کودک کش اسرائیل است که علاوه بر بی آبرویی، اختلافات داخلی را دارد و حتی یک کابینه را هم نمی تواند تشکیل دهد. این رژیم وقتی می بیند شرکاء راهبردی او مانند عربستان و امارات به ایران نزدیک می شوند خود را به امارات می رساند. آنها با این تنابهای پوسیده نمی توانند به جایی برسد.

امام جمعه تهران ادامه داد: این حضور، برای امارات هم جزء خسارت نخواهد داشت. اینها اگر غیرت اسلامی ندارند، غیرت عربی داشته باشند.امت اسلامی تحقق وعده رهبری عزیز ما را درباره زوال رژیم صهیونیستی به زودی خواهد دید.

حجت الاسلام حاج علی اکبری گفت: از مجلس شورای اسلامی به خاطر تصویب لایحه رتبه بندی معلمان تشکر می کنم. امیدواریم با مشارکت دو قوه اجرایی شود.

خطبه اول:حضرت صدیقه(س)، لیله القدر اسلام و قرآن بود

حجت الاسلام حاج‌علی اکبری در خطبه اول با اشاره بخشی از خطبه فدکیه حضرت زهرا سلام الله علیها افزود: رعایت حق تقوای الهی و رعایت اطاعت الهی در اوامر و نواهی حق تعالی هم تقوای فردی و هم تقوای اجتماعی را در بر می گیرد. مسلمان ماندن اهمیت بیشتری از مسلمان بودن است. وقتی حق تقوا رعایت می شود که انسان مومن در طاعت امام حق و عدل باشد.

وی ادامه داد: حضرت صدیقه(س)، لیله القدر اسلام و قرآن بود. با آنکه وجود نازنین ایشان همواره پشتوانه عظیمی برای پیامبر(ص) و حضرت علی(ع) بود، همه موجودی خود را عاشقانه و صادقانه به میدان آورد. اما در این هفتاد و پنج روز بین رحلت پیامبر و شهادتش دفاع مقدسی را سازمان داد که درس آموز و الهام بخش است. حضرت را باید بنیانگذار جهان تبیین بدانیم.

خطیب جمعه تصریح کرد: رهبری عزیز به مناسبت میلاد حضرت زینب(س) درباره جهاد تبیین آن حضرت خبر بیان عالی داشتند. اما بنیانگذار این جهاد، حضرت صدیقه زهرا است. ایشان در یک پیچ تاریخی در مسیری که جریان نبوت به امامت تبدیل می شود، قرار دارد. اراده شیطانی خطرناکی در میدان بود تا این انتقال به درستی انجام نشود و اگر هم انجام شد، با جا به جایی ارزشها باشد. در هدف اول در مقطعی موفق شدند اما تلاش برای تحریف حقیقت، ناکام ماند. اگر چه اینجا شمشیر علی (ع) برای مصلحت امت اسلامی در نیام بود، اما زبان فاطمه (س) و جهاد تبیین او جریان تحریف را ناکام گذاشت.

حاج‌علی اکبری گفت: حضرت زهرا(س) با جانفشانی در کنار بیت امامت تا شهادت فرزند و تا تبیین شبانه برای اصحاب و تا گریه انذار در کنار قبور شهداء احد پیش رفت. همه اینها گامهای صادقانه حضرت برای یک تبیین شایسته در برابر جریان خطرناک تحریف بود. اما در این میان، کار کارستان حضرت، خطبه فدکیه است. این خطبه یک حماسه است. هم خبر غصب فدک موضوعیت داشت و هم می توانست در پناه آن مسائل اصلی امت مطرح شود. حضرت با آن مقام علم و معرفت و با آن جایگاه سیاسی و اجتماعی منحصر به فرد خود برای خلق حماسه جاودان به میدان آمد.

وی افزود: در روزهای اول خلافت و در میان جمعیت در مسجد حضرت به خطبه خوانی می‌پردازد. مدتی است مردم صدای پیامبر(ص) را نشنیده و فضای اندوه رحلت برقرار است. حضرت با حجاب با شکوه و جلال حرکت می کنند. همچنان که مقداری از چادر حضرت روی زمین کشیده می شد و راه رفتن او به پیامبر شباهت داشت وارد مسجد شد. ناله ای سر داد که اهل مجلس را متاثر کرد و جلسه به گریه افتاد. در این زمان حضرت آن خطبه شگفت انگیز را بیان کردند.

خطیب جمعه تهران ادامه داد: محتوای خطبه غنی و فوق العاده و برقله فصاحت و بلاغت است. این خطبه هم قرآنی و هم وجدانی و یک تحلیل جامع است. حاصل این خطبه، یک میراث جاودان فاطمی برای همه بشریت است. این خطبه، همسنگ خطبه های نهج البلاغه است. این خطبه نورانی از روزهای آغاز مورد توجه و محل مراجعه بوده ولی همچنان حق آن مانند حق حضرت مجهول است و حق است که تدریس و مطالعه شود. در این خطبه ارزشمند گزارش تبیینی از اصول دین و فلسفه احکام بیان شده است. یک اسلام شناسی توحیدی و نبوتی و امامتی به همراه جریان شناسی تاریخی است.

حجت الاسلام حاج علی اکبری گفت: حضرت در خطبه خود، مردم را مخاطب قرار داده و به نقش مردم تاکید می کنند. مسئولیت بزرگ امت را به آنها یادآوری می کنند. خواص را مورد خطاب و عتاب قرار می دهند. این خطبه درس مردم شناسی دینی است که امامین انقلاب آن را دنبال کردند. عموم مردم باید به رسالت بزرگ خود وقوف داشته باشند و حاضر در صحنه باشند تا انحرافهای بزرگ رخ ندهد.

وی افزود: تفکر قرآنی و دعوت به قرآن از نکات این خطبه است. هم قرآن شناسی است و هم به عترت می پردازند. در بخشی از خطبه، حضرت دوباره قرآن را با تعابیر عالی قرآن را معرفی می‌کنند. در مجموع خطبه نیز سرشار از اقتباس از قرآن است. روش عرضه حوادث به قرآن و روش اجتهاد از آیات قرآنی در خطبه موج می زند. پیام ویژه این سبک قرآنی برای امت اسلامی و برای همیشه، مراجهه به قرآن و انس با قرآن و بهره مندی از معارف قرآنی است.

امام جمعه تهران ادامه داد: در متن خطبه یک اسلام شناسی عمیق در دستور کار است. از توحید تا نبوت، ولایت، احکام دین، فلسفه، احکام و عقائد و اخلاق همه بیان شده است. حضرت بیست و سه مورد از برجسته ترین حقائق اسلامی و قرآنی را فهرست کرده و در کنار هر مورد رازی را بیان می کند.

حجت الاسلام حاج علی اکبری گفت: پیام حضرت به جامعه اسلامی این است که با دین مواجهه ای عمیق و فقیهانه داشته باشید. حضرت همه ما را به یک دین شناسی شایسته دعوت می کنند. حضرت تنها راه نجات را پذیرش ولایت الهی می دانند. که این ولایت در ولایت علی (ع) متجلی است. در خطبه فدکیه در واقع اندیشه سیاسی حضرت را به خوبی می شود مشاهده کرد. از نگاه حضرت، طرح الهی برای سلامت دنیا و آخرت ترسیم می شود.

وی افزود: در همین بخش، حضرت بابی را به نام علی شناسی باز می کنند. در این بخش کلمات فوق العاده به کار رفته است. می فرمایند «هر وقت شرایط سخت می شد پدرم، علی را به میدان می‌فرستاد و علی «مکدودا فی ذات الله،مجتهدا فی امر الله قریبا من رسول الله سیدا فی اولیاء الله مشمرا ناصحا مجدا کادحا لا تاخذه فی الله لوقه لائم» است.

خطیب جمعه تهران گفت: حضرت خطر نفاق را برای امت گوشزد می کنند. جریان نفاق را معرفی می کنند. نان کفر در تنور نفاق پخته می شود.جریان نفاق با نفوذ محاسبات مومنانه امت را به هم می ریزد. حضرت نسبت به سکوت خواص تذکر داده و ریشه انحراف را دنیاگرایی و خوش گذرانی و ترس و گریز از میدان مسئولیتها معرفی می کند. وقتی علی(ع) وسط میدانها بود خیلی از اینها مشغول خوش گذرانی بودند. از این طریق آنچه را که می تواند نخبگان را زمینگیر کند، گوشزد می کنند.





:: بازدید از این مطلب : 1400562
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 10 دی 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: